Tycker du att det är nervöst att tala inför folk? Eller längtar du efter att hålla föreläsningar och presentationer som verkligen engagerar? I så fall är du inte ensam. Retorikexpert Jennie Wannfors har en låda med verktyg som hjälper dig att bli säkrare och att ha mer roligt på scen – så att du når ut med din story. 

 

Jennie, berätta vad en retorikexpert gör på jobbet?

– Numera använder jag sällan ordet retorik. För mig handlar det snarare om att jag har en verktygslåda som gör att jag kan lösa en viss typ av problem. Mitt jobb är att kittla fram det där som gör att du kan vara i din fulla kraft på scen både privat och i affärssammanhang.

Visst finns det studier som visar att väldigt många tycker att det är laddat att tala inför folk?

– Ja, på listor över saker vi är rädda för hamnar det alltid i topp. Därför handlar en stor del av det jag gör om att hjälpa människor att känna sig bekväma på scen. Nästan alla jag träffar säger att de gärna vil bli bättre talare, och det gäller inte bara dem som har scenskräck. Väldigt många längtar efter att kunna ställa sig upp och hålla ett tal som verkligen engagerar och att kunna göra det utan nervositet.

Har du något praktiskt exempel på hur man enkelt når fram till sina åhörare?

– Som talare vill du nå fram till din publik. Du vill få dem att lyssna och du vill ha deras fulla uppmärksamhet redan från början. Ett bra sätt att fånga åhörarnas intresse är att inleda med ett citat, en fråga eller en story som belyser ditt ämne från ett oväntat perspektiv.

– Hjärnan behöver stimulans för att hålla koncentrationen. Då är stilfigurer, som exempelvis tretal, bokstavsrim eller liknelser, effektiva för att skapa spänning. Genom att omformulera några meningar på något av de sätten hjälper du både publiken och dig själv att hålla er alerta.

Blir ditt arbete enklare om det finns en riktigt snygg story i botten?

– Självklart är det så. Om det bara är staplar, siffror och säljfloskler blir det svårt att få åhörarna att lyssna uppmärksamt oavsett om allt annat stämmer. En snygg story fungerar som en krok som åhöraren kan hänga upp dina budskap på. Det blir både lättare att förstå när du berättar och lättare att komma ihåg i efterhand.

– En annan aspekt av att ha en bra story är att du kommer använda den mer. Ju bättre din story är desto större utväxling kommer du få av din kompetens som talare i alla sammanhang.

Jennie Wannfors

Jennie Wannfors driver företaget Tala Tydligt och samarbetar med mig, Anna Eriksson Skarin, som erbjuder tjänster inom effektiv storytelling. Följ länken för att läsa mer om Jennie och vad hon kan hjälpa till med.