Effektiv storytelling skiljer budskap som faller platt från dem som lyfter. Vi upplever det i alla möjliga sammanhang; från rektorns tal på skolavslutningen till artiklarna på intranätet. Och visst märker vi när det fungerar och när det inte gör det?

När berättelser inte lyckas engagera mig handlar det sällan om att den som vill dela med sig av något saknar passion eller kunskap. Inte heller att ämnet inte intresserar mig. Snarare handlar det om att berättelsen som sådan inte håller måttet. Det är någon viktig ingrediens som saknas i storytellingkakan.

Så vad gör en berättelse bra? Jo, för det första handlar det om att veta vad man vill förmedla och att hitta en spännande vinkel. Var kreativ och gräv djupt efter något oväntat. Titta på hur andra gör och inspireras gärna, men undvik frestelsen att göra precis likadant.

Sedan handlar det också om att bygga storyn på ett sätt som fångar och håller vår uppmärksamhet. Väck mina känslor, kittla min nyfikenhet och gör det enkelt för mig att hänga med. Arbetet med att se till att orden kommer i rätt ordning är ett hantverk, ungefär som att sätta kakel. Det är inte jättesvårt om man kan det, men det kräver tid, tystnad och ett synnerligen gott sittfläsk.

Berättar du bra och engagerande historier kommer många att lyssna på dig. Bra berättelser är dessutom enkla att föra vidare. Snygg storytelling är kostnadseffektiv och verksam marknadsföring. Som författare, låtskrivare och journalist har jag den stora glädjen att få släppa lös berättelsens kraft varje dag. Både mina egna och andras.

Vilken är din historia?

linkedIn-storytelling