Vad vi vill berätta och vad som är användbart för mottagaren att höra är ofta två olika saker, och efter att ha utforskat den här problematiken i många år har jag klurat fram tre ”kommunikationsparadoxer”:
Avsändaren vill att informationen ska vara korrekt och komplett.
Mottagaren vill ha det som är relevant.
Avsändaren vill nå fram med alla sina budskap.
Mottagaren vill ha ett.
Avsändaren pratar gärna i abstraktioner.
Mottagaren vill ha berättelser.
Eftersom kommunikation per definition sker på mottagarens villkor är det avsändarens jobb att anpassa sig. Här nedan kommer två tips på hur man gör det:
Bli medveten om ditt kunskapsövertag
När du i egenskap av expert kommunicerar med allmänheten har du ett kunskapsövertag som ofta är större än du tror. Det festliga är att vi uppfattas som intelligenta av dem vi kommunicerar med trots att de inte förstår. Men även om det är härligt att verka smart så får de abstrakta resonemangen inte jobbet gjort.
Poängen med kommunikation är att budskapet ska landa hos mottagaren, inte att övertyga medborgaren, kunden eller hyresgästen om att det jobbar sjukt smarta människor hos er.
Vad är en GC-bana eller ett hydrologiskt nuläge? Vet alla vad en partition är och vad innebär en uppstramning av regelverket?
Det fina med att vara begriplig är att vi både verkar smarta och trevliga!
Tydliggör även när det är självklart för dig
Är du en av dem som tycker att det är superkul att göra orddelen i högskoleprovet och prickar för det mesta in de flesta? I så fall riskerar du att använda ord och begrepp som många inte förstår.
För mig är det exempelvis helt självklart att drygt betyder ”lite mer än”. Min mormor lärde mig skillnaden mellan en rågad och en struken tesked när vi bakade vaniljdrömmar tillsammans när jag var liten. En enkel och relevant gestaltning som tatuerade in kunskapen i min hjärna. Storytelling i sin allra enklaste form.
För många har inte ordet drygt samma självklara betydelse, och enligt Språkrådet sker det en så kallad ”språkglidning”. Här kan du lyssna på Språktidningens podd på ämnet.
Om du använder ett uttryck som är avgörande för att ditt budskap ska nå fram – se till att förklara det på ett tydligt sätt. Ju viktigare ordet är för innebörden, desto större anledning att använda det enklaste ordet eller uttrycket du kan komma på. Ta avstamp i vad du vill ska hända och säg det på ett så begripligt sätt som möjligt.
Min sextonårige son som spelar i band fick nyligen en förfrågan om att spela på en fest och undrade vad ”arvode utgår” betyder. Intuitivt låter det som att det minsann inte blir någon ersättning.
Bra kommunikation når fram. Kommunikation kan vara ”dålig” trots att innehållet är felfritt, och att mottagaren förstår trumfar (i de flesta fall) den absoluta korrektheten.
Om du inte redan prenumererar på det månatliga nyhetsbrevet om storytelling kan du göra det här.
Kontakta mig
Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.
Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.