Hej Gustav Lindberg, du är medgrundare på företaget qbox. Ni är något så coolt som ett IT-konsultbolag med en frilansmodell, som syftar till att ni som test- och QA-konsulter ska kunna skapa era bästa privatliv och yrkesliv.
– Precis, hos oss prioriteras konsultens personliga utveckling och välbefinnande. Vi uppmuntrar alla att välja uppdrag utifrån vad som känns roligt och fungerar med livet i övrigt.
Hur kommer det sig att ni valde att ta hjälp med kommunikationsarbetet?
– Vi upplevde att det var svårt att få till en löpande kommunikation på egen hand. Man tänker att det inte kan vara så svårt, utan vi skriver när vi får tid över. Men problemet är att man aldrig får tid över, och det är heller inte alls självklart att det man gör själv blir tillräckligt bra.
Men är kommunikation viktigt för ett IT-konsultbolag? Finns det inte roligare saker att lägga pengarna på?
– Tidigare har jag tänkt att det var dyrt, men nu när vi har jobbat tillsammans i ett par år och har sett effekten så känns det inte så längre.
Kan du ge något exempel på hur ni ser effekten?
– Vår upplevelse är att det är fler som kontaktar oss. Dessutom märks det på frågorna de ställer att de vet mer om oss idag. Även om vi inte tyckte det själva så var vi hyfsat anonyma tidigare, men artiklarna och inläggen på LinkedIn har gjort oss tydligare och mer tillgängliga. Vi delar inte mängder av innehåll, men det en milsvid skillnad i hur det uppfattas av omgivningen.
Varje månad hjälper jag er att skriva en artikel som ni delar på bloggen och LinkedIn-coachar en eller ett par qboxare. Hur kommer det sig att ni väljer att lägga krut på personliga LinkedIn-inlägg snarare än företagskontot?
– När människor delar sina personliga upplevelser och reflektioner får det ett mycket större genomslag än budskap från ett företag. Coachingen stärker individen personligen genom att de bygger relation med kontakterna i sitt nätverk. Men det stärker också qbox som bolag, eftersom vår säljmodell bygger på att vi använder våra respektive nätverk för att hjälpa varandra.
Vi har ett möte varje månad där vi planerar de kommande aktiviteterna. Jag tycker det är kul att snacka med dig och Christian Grenander, och vi kläcker alltid bra idéer.
– Ja, det är värdefullt att sitta ner och tänka tillsammans. Jag upplever också att jag har lärt mig mycket om kommunikation under vårt samarbete.
Aha, vad har du lärt dig?
– Kommunikation är både svårare och viktigare än jag trodde. Tidigare tänkte jag att man skrev en text en gång, att folk läste och förstod, och att det var klart sen. Men så funkar det inte alls. Dels behöver man skriva på ett sätt som är intressant för mottagaren, dels vara uthållig och nöta på över tid. I min värld har kommunikation fått en mycket högre prioritet.
Vad tycker du är nyckeln till bra content?
– Min spaning är att man ska våga dela saker som är värdefulla och som man tror är hemlisar. Som exempelvis att nyckeln till framgångsrik försäljning i vår bransch är att göra det lilla extra för att sticka ut. Det svåra är inte att komma på att det är bättre att slå en signal eller ses på en fika än att bara skicka ett mejl, utan att faktiskt göra det.
Kontakta mig
Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.
Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.