”Finns det några kommunikationstrender som är bra att känna till?” frågade Daniel Lindqvist som arbetar som vd på mjukvaruföretaget Pipeson.

Svaret på den frågan är förstås: ”Har påven en rolig hatt?”

När jag pratat på en stund undrade Daniel om jag inte kunde skriva ner det jag just sagt och skicka till honom. Och hur rättvist är det om Daniel får allt det roliga själv? Inte särskilt! Så därför fick det bli ett blogginlägg. Den första punkten nedan är ”kommunikationsspaningen” och de fyra efterföljande är heta ämnen som finns på mångas radar.

Vi orkar inte tänka

Idag är i det närmaste alla människor mer kognitivt belastade än någonsin tidigare. Och i takt med att en allt större del av mottagarnas mentala bandbredd slukas av notiser, mejl, cyberattacker och inflation behöver den som kommunicerar i sitt jobb jobba hårdare för att nå fram.

Oavsett om vi är IT-säljare, servicetekniker eller marknadsförare kan vi inte räkna med att kunden tänker själv. Vi kan inte ställa fram en limpa och en ost på bordet och tro de själva ska lista ut att de kan göra en macka. Om vi vill att kunden ska äta det vi serverar behöver vi själva skära brödet i skivor, bre smör, skiva ost, toppa med paprika, och dela mackan i bitar som är lagom stora att stoppa direkt i munnen.

Översatt till IT innebär det att vi behöver byta ut snacket om teknik mot relevanta business case. Och eftersom kunden inte orkar tänka själv behöver du låna ut dina frontallober. Det gör du genom att utforska deras utmaningar, förstå deras problem, och presentera en begriplig lösning som de kan räkna hem.

Och det blir förstås ännu enklare om du pratar om utmaningar som redan finns på deras radar:

Effektivisering & sparande

Energikris, stigande räntor och inflation, vikande konjunktur och ett osäkert omvärldsläge gör att många vill se om sitt hus. Det innebär att våra kunder är öppna för budskap som handlar om hur en produkt eller tjänst kan bidra till effektivisering och minskade kostnader över tid.

Hållbarhet

Hållbarhet är ett område som prioriteras allt högre. Både den gröna omställningen som syftar till att minska sitt ekologiska fotavtryck, samt business continuity för att minska risken för driftstörningar. Så vässa hållbarhetspitchen och berätta hur din produkt eller tjänst bidrar till en mer hållbar verksamhet.

IT-säkerhet

Under de senaste åren har vi sett en stadigt försämrad hotbild, och de enda som de verkar gå riktigt bra för är cyberbrottslingarna. De är inte längre kufar i luvtröjor som sitter i källare utan deras bransch utgör världens tredje största ekonomi.

Vi är alla oroliga för cyberattacker, så trist nog är IT-säkerhet något vi behöver prata om – och som får mottagaren att lyssna. Är tjänsten/lösningen säker? Bidrar den till att några säkerhetsrisker röjs undan?

Digitalisering

Under våren fick jag förtroendet av Telia att skriva årets rapport till undersökningen Telias Digitala Index. En av de sakerna som stack ut var att företag med en högre grad av digitalisering klarar sig bättre när det blir kris. Här kan man förstås prata om hönan och ägget, men jag känner mig hyfsat säker på att det helt säkert delvis beror på att en mer digitaliserad verksamhet är mer anpassningsbar och därmed snabbare kan ställa om när omvärlden bjuder på nya förutsättningar.

Är det möjligen så att din tjänst eller produkt skulle kunna presenteras som ett digitialiseringsinitiativ, eller som ett steg i riktningen mot att bli en mer digital verksamhet?

Published On: 2023-06-06|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.