Hej Emma Berglund! Du jobbar på Telia och ägnar dig bland annat åt frågor som handlar om hur digitala verktyg med AI kan göra kundmötet bättre. Under våren har vi jobbat tillsammans för att du ska känna dig trygg med att skriva inlägg och nätverka på LinkedIn. Det har gått jättebra, men det var inte lätt från början. Berätta!

– De första inläggen som jag la ut var ren ångest. Jag hade en röst i huvudet som sa att jag var förmäten, att det finns andra som kan så mycket mer, och att ingen var intresserad av det jag hade att säga. Men jag tog med mig det du sa om att ingen annan har mitt unika perspektiv: Det är bara jag som är jag. Jag hade inte klarat det utan bollplank, men efter ett tag började det kännas bättre.

Vi har pratat mycket om storytelling. Om vad som gör en bra berättelse, och hur man gömmer ett budskap i en berättelseVad har du lärt dig?

– Jag visste knappt vad storytelling var tidigare, och det tog en stund innan jag fick grepp om det. Men med lite träning går det att hitta berättelsen i nästan vad som helst. Folk struntar i vad vi äter till middag, men om du fick hjälpa till att laga toadörren på restaurangen, eller att insåg att du och hovmästaren gick på samma förskola, då är det en story. Och att berättelser är grejen för att fånga människors uppmärksamhet råder det ingen tvekan om. AI har gjort coola grejer under lång tid, och det är knappast en tillfällighet att det var när AI började berättasaker som vi fattade grejen.

Varför tror du att det är svårt för många att ta ut kommunikationssvängarna i jobbsammanhang, och exempelvis använda storytelling? 

– De flesta av oss har fått lära oss att vi ska vara professionella i yrkesrollen och strävar efter att vara korrekta. Men när vi kommunicerar utifrån det förhållningssättet blir det sällan särskilt intressant.

EN ALGORITMDRIVEN PLATTFORM

Kan du dela med dig av någon annan insikt som hjälpt dig att navigera LinkedIn? 

– För mig var det avgörande att fatta att LinkedIn är en algoritmdriven plattform, där jag kan välja att spela spelet för att nå ut. Jag tycker inte att det är det roligaste som finns att lägga upp selfies, men jag vet att det ökar räckvidden. Så jag sätter på mig LinkedIn-jobbar-hatten och kör.

– Men jag vet också att jag inte måste sikta på störst spridning och flest antal likes om jag inte vill. Det är okej att dela inlägg som jag vet kommer falla platt. Ibland ramlar jag till exempel över saker som jag tycker är jätteintressanta men som jag vet knappt kommer få någon uppmärksamhet alls. Men kanske att det leder till att en person ser det och blir lika fascinerad som jag, och då är det helt fantastiskt!

Ja, det här med antalet lajks och kommentarer är något vi behöver förhålla oss till. Hur tänker du?

– Alla människor vill vara omtyckta. Helst av alla. Men det är inte så smart att agera utifrån den drivkraften. Mitt tips är att inte stirra sig blind på mätetal som räckvidd och interaktioner. Sikta på att spela det långa spelet och tänk på det från andra hållet: Vad vill du att din närvaro på LinkedIn ska leda till? Det kan exempelvis vara att etablera thought leadership eller få fler föreläsningsförfrågningar. Leta sedan efter tecken på att det händer och var uthållig.

MAN FÅR MER NÄR MAN GER MER

Har ditt förhållningssätt på LinkedIn förändrats sedan du började skriva fler inlägg?

– Ja det har det helt klart. Nu läser jag mer av vad andra skriver, har återknutit kontakten med gamla kollegor, och hittat bra nyhetsbrev att prenumerera på. LinkedIn är ingen megafon där vi ska basunera ut våra reklambudskap, utan det är ett forum där vi kan lära och inspirera varandra. Ju mer man kastar in, desto mer får man ut av det.

Det är personen Emma Berglund som skriver och publicerar dina inlägg. Tror du att det kommer din arbetsgivare till nytta också? 

– Absolut! Jag tror att företag och organisationer har mycket att vinna på att hjälpa medarbetare att komma i gång på LinkedIn. Jag tänker att man kan se på engagerande inlägg över tid som ett modernt sätt att jobba med PR. Det gör kunderna trygga, stärker varumärket och underlättar kompetensförsörjningen.

(Ett tips från Anna är att följa Emma på LinkedIn!)

Published On: 2023-08-20|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.