Efter ganska många år som teknikcopy har jag lärt mig vad som krävs för att texter som handlar om teknik ska bli bra. I den här artikeln har jag sammanfattat mina samlade insikter. Jag hoppas att det är begripligt för dig och att du kan omsätta några av tipsen i praktiken.

Vem är hjälten?

Börja med att identifiera hjälten i din historia. Det är din produkt eller lösning. Är det en stabil nätinfrastruktur, glimrande backend-utvecklare, avancerad medicinteknisk utrustning eller en smart applikation för bemanningsoptimering? Tänk på att en berättelse blir rörig om den har för många hjältar. Det finns en anledning till att Pippi, Emil i Lönneberga och Karlsson på taket inte trängs i samma bok.

Utforska därefter vad hjälten har för superkrafter. Är det AI, en marknadsledande supportorganisation eller tillgång till ett team av andra vassa utvecklare att ställa frågor till? Din superhjälte har säkert en rad superkrafter. Lista dem.

Hjälten behöver ett jobb

Men hur kul blir det om hjälten bara glider omkring i skogen på sin häst och är förträfflig, speglar sig i rustningen och bjuder oss på en detaljerad beskrivning av hur svärdet tillverkades? För att det ska bli spännande behöver hjälten hugga huvudet av en drake och rädda en prins eller prinsessa i nöd. Då förstår vi hjältens storhet utan att det behöver uttalas.

För att veta vilket hjältedåd som hjälten i berättelsen ska utföra behöver vi ha koll på vår målgrupp. Det kan vara allt från IT-avdelningen till facility management, quality assurance och HR. För att addera ytterligare ett lager komplexitet verkar kunderna dessutom ofta i olika branscher.

En smalare målgrupp ger en spetsigare historia. Här rekommenderar jag å det varmaste att skapa separata kommunikationsprodukter som vänder sig till olika målgrupper och vertikaler. Låt en hjälte rädda en prins eller prinsessa i taget.

Fokusera på det målgruppen är intresserad av

De som inte själva jobbar med IT kan vara allt från jätteintresserade av teknik till inte intresserade alls. Däremot är de nästan alltid väldigt intresserade av sitt område, och det ska vi dra nytta av. I klartext: Kunden är inte intresserad av era lösningar. Kunden är intresserad av sin verksamhet. (Kunder är också människor, och många av dem är intresserade av sin karriär och/eller att få bidra till samhället på ett meningsfullt sätt.)

Hjälp den du skriver eller pratar med att förstå hur de kan använda teknik för att:

  • spara energi och minska risken för trängsel på kontoret
  • höja livskvalitén för patienterna
  • få en säkrare arbetsmiljö
  • höja kvalitén i produktionen
  • minska bränsleåtgången
  • krossa mer sten per timme
  • optimera nyttjandet av konferensrum eller tvättstuga

Levererar du en text som gör komplex teknik begriplig och relevant kommer den som läser vara tacksam. Om hjälper den som läser att bli bättre på sitt jobb kommer den att älska dig.

Intervjua någon som kan tekniken

När vi har koll på vad vi ska skriva om och till vem vi vänder oss är det dags att prata med någon som kan tekniken. Vid några enstaka tillfällen har det hänt att en uppdragsgivare vill att jag ska leverera en ny och bättre text bara med befintliga texter som underlag. Om det händer dig – håll emot! Skit in, skit ut.

Jag bokar gärna en telefonintervju på 45 minuter för att både hinna bli rejält förvirrad och få det att klarna. Så här kan du gå till väga:

  • Fråga hur olika saker förhåller sig till varandra:
    Vad är det för skillnad mellan 4G och 5G?
  • Fråga om definitioner.
    Vad är en smart byggnad egentligen?
  • Fråga hur tidslinjen och utvecklingen ser ut:
    När började ni använda smarta skyltar i kollektivtrafiken? Vad var det som gjorde det möjligt? Varför började man inte tidigare?
  • Be om exempel på use cases:
  • Hur kan man använda smarta sensorer i en produktion?
    Kan du ge ett exempel på hur det kan höja kvalitén?
    Vad innebär högre livskvalitet för patienten? 

När jag hittar en tekniker som tycker att det är roligt att förklara, och som gör det på ett pedagogiskt sätt, lägger jag det på minnet och har den som min go to-person även när det jag ska skriva om inte är exakt hens område.

Var inte rädd för att låta korkad under intervjun. För oss icke-tekniker som skriver om teknik är prestigen vår värsta fiende. Det spelar ingen roll om den du pratar med tror att du förstår, innan du verkligen gör det kan du inte skriva något som blir precis så där bra som det behöver vara för att målgruppen ska tycka att texten är värd deras tid.

Hjälp kunden att fatta utan att behöva fatta allt

Här nedan förklarar jag skillnaden mellan tre olika sorters uppkoppling på ett sätt som gör det relevant för icke-tekniker, utan att grotta ner i tekniken eller att använda drösvis av förstärkande adjektiv. Man fattar vilka alternativ som finns, vad man använder när, och hur de är positionerade prismässigt mot varandra:

NB-IoT är en kostnadseffektiv lösning som passar för enkla sensorer som skyfflar små mängder data vid få tillfällen, och från ungefär samma plats. Som exempelvis en elmätare i ett bostadshus, eller sensorer under en väg för trafikräkning. 
 
LTE-M är lämpligt för tillämpningar som kräver högre bandbredd, snabbare överföringshastigheter och där enheten är mobil men rör sig på områden med normal mobiltäckning. Som exempelvis en truck i ett hamnområde eller livskritisk utrustning på ett sjukhus. 
 
När det är riktigt höga krav på bandbredd och låg fördröjning är 4G/5G ett bra alternativ. Det kan vara självkörande truckar på ett omlastningscenter eller fjärrstyrning av en borrigg i en gruva. 

Vad är målet med texten?

Det enklaste sättet att köra i diket med vilken marknads- eller säljtext som helst är att ha för höga förväntningar på den. Som att tänka att materialet ska få alla våra kunder att förstå allt om alla våra lösningar, och de ska omedelbart höra av sig och lägga en beställning.

Tänk prickskytte snarare än hagelbössa. Vi har aldrig haft tillgång till så mycket information som vi har idag och ingen kommer att läsa någonting som inte är nästintill hundra procent relevant för dem.

”Vi vill att företag inom verkstadsindustrin ska förstå att man kan använda IoT för att göra eftermarknaden mer lönsam.” (Här är nätinfrastrukturen hjälten)

”Vi vill att våra kunder ska förstå att vi kan hjälpa dem att ta sig på ett tryggt sätt från sin gamla monolitiska IT-plattform till en lösning med en distribuerad arkitektur i molnet”. (Här är den skickliga utvecklaren hjälten.)

Får läsaren med sig en berättelse som hen kan berätta vidare för kollegorna, och en känsla av att det vore trevligt att jobba tillsammans med er, ska man vara jättenöjd. Då är man på väg mot affär.

Published On: 2021-12-21|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.