Av någon anledning har många fått lära sig att humor är motsatsen till att vara seriös. Vi tror att vi riskerar att tappa vår trovärdighet, och att ingen kommer ta oss på allvar, om uppfattas som roliga. Kanske att vi också har sett någon som har försökt att vara rolig, men som inte lyckats särskilt bra. Där personen betett sig som en pajas, eller gjort övertramp på det ena eller andra sättet, i sina försök att locka till skratt.

Under de senaste åren har jag utforskat humor som ett verktyg inom storytelling. Eftersom känslan som väcks när vi har roligt aktiverar belöningssystemet i hjärnan vore det tjänstefel av mig att inte erbjuda mina kunder humor som ett verktyg i storytelling-lådan. Humor bidrar till att den där gynnsamma elektrokemiska cocktailen skakas fram i våra hjärnor, som gör oss mer uppmärksamma och mer benägna att minnas det vi hör eller läser.

För att ta reda på vad humor är, och hur man kan använda det som är roligt på ett effektivt sätt i kundcase, webbtexter, eller när vi håller presentationer, har jag bland annat gått ett gäng kurser och läst roliga böcker både för barn och vuxna.

Jag har landat in i att alla människor kan använda humor – även vi som inte är naturligt roliga. Och jag har förstått att humor inte kräver att mottagaren skrattar. Ofta är det minst lika effektivt (och till och med bättre) när vi jobbar med det som är roligt på ett mer subtilt sätt.

Här nedan tipsar jag om fem sätt som gör det enkelt att använda humor i kommunikationen. För dig som vill dyka lite djupare i humorns värld har jag satt ihop en föreläsning som du också kan läsa lite mer om nedan.

 

Fem saker som gör dig rolig

När jag jobbade i IT-branschen hade jag en kollega som var väldigt rolig och särskilt vass på att använda roliga ord. Tjugo år senare minns jag fortfarande att han refererade till synnerligen trista lagringslösningar som ”kioskvältare”.

Dels är ordet i sig roligt, mycket roligare än exempelvis ”storsäljare”. Dels var det roligt för att alla fattade att ingen skulle få för sig att köa mitt i natten för att köpa ett disksystem för ett par miljoner, eller lägga upp en ”unboxing-video” på YouTube. Vilket i och för sig hade varit väldigt roligt på grund av att det som är osannolikt och oväntat är roligt.

Osannolikt och oväntat är roligt

En unboxing video av riktigt osexig IT-hårdvara skulle kunna bli hur kul som helst. Eller lite lagom roligt, om det passar bättre i sammanhanget.

Fyra brandmän, kommuntjänstemän eller okoordinerade säljchefer som dansar är roligare än fyra professionella dansare som skakar loss eftersom det är oväntat. Kontraster är också roliga, och för mig som ser ut som en snäll morsa från förorten räcker det att säga ”jäklar” när jag håller föreläsningar för att det ska uppfattas som lite roligt. (Kanske för att det känns lite förbjudet?)

Om du jobbar som chef, och folk är lite rädda för dig, kan du berätta att du känner dig lite extra stark idag för din treåriga son beordrade dig att äta upp din broccoli vid middagen igår. Det är kul när den som har hög status sänker sin egen status.

Igenkänning är kul

Någonting som förenar alla oss människor är att vi gör fel. De flesta av oss ser inte förmågan att göra fel som en superkraft – men det är det. Det är tack vare att vi kan göra fel, blanda ihop saker, missförstå och tänka i nya banor som vi kan vara kreativa.

Eftersom alla människor gör fel, och tycker att det är lite jobbigt, är våra tabbar en outsinlig källa till humor. För oavsett vad du har ställt till med så kommer jag att kunna relatera. Så om du råkade hoppa på spårvagnen åt fel håll är det bara att gratulera.

Ju högre status du har desto mer underhållande är dina misstag. När mina barn var yngre var det absolut roligaste de visste när jag gjorde fel, eller när jag var rädd. Som när jag i hetsen i omklädningsrummet i simhallen tog på mig baddräkten ut och in, eller när jag inte vågade hoppa från enmeters-svikten, utan använde stegen för att klättra ner igen.

(I takt med att min status har fallit i deras ögon är mina misstag inte längre lika roliga, utan snarare pinsamma.)

Överdriv (och var gärna kategorisk)

Om personerna du pratar med förstår att du skojar så blir det kul:

Det har aldrig funnits någon bättre produkt än den här …

Det finns ingenting som den här lösningen inte kan hjälpa dig med. Är du lite blöt i håret – ställ dig här vid fläkten!

Jag vaknar på natten och tänker på vilken gåva till mänskligheten den här forskningen är.

Den här informationsbroschyren är så bra att jag gav den både till mina barn och min man i julklapp. 

Använd liknelser

Hjärnans belöningssystem stimuleras när vi ser bilder för vårt inre öga, och ju mer oväntade och detaljerade bilder vi ser desto bättre. Som den där kioskvältaren eller chefen som tvingades att äta broccoli.

Liknelser är särskilt användbara om du jobbar med forskning eller något annat som är obegripligt för alla utom dig och dina kollegor. Översätt det du gör till något vardagligt som alla begriper och lätt kan se för sitt inre öga:

”Man kan säga att den här processen är som en kock som ser till att den korslagda gräslöken ligger i precis rätt vinkel på den franska potatisgratängen”. 

I stället för att säga att ni säljer komplexa system i långa säljcykler kan man säga:

”Vi säljer inte piggelin”.

Eller som Olof Wretling förklarade diabetes typ 1 i sitt senaste vinterprat:

”Det är som att chefen i insulinfabriken ger alla friska jobbare sparken”.

 

 

Published On: 2023-02-01|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.