Skriv citat som griper tag

Kundcase är ett superbra sätt att förmedla nyttan med en produkt, tjänst eller lösning och att göra det tryggt för kunden att välja er. Kvalitén på kundcitaten är avgörande för om texten får jobbet gjort eller inte. Här nedan kan du läsa om ett gäng vanliga fallgropar som är lätta att halka ner i:

Säljflosker och specifikationer

Vi människor har en inbyggd bullshit-detektor som gör att vi sorterar bort säljsnack och floskler. I stället spetsar vi öronen när vi hör något som kommer från hjärtat. När du citerar en kund ska det inte låta som att hen läser högt från ett amerikanskt marknadsmaterial. Bort med allt som andas produktspecifikation och uttryck som ingen normal svensktalande icke-säljare skulle använda. När hörde du någon säga ”enastående prestanda” i ett samtal sist?

Jättelånga citat

Långa citat är inte alltid bättre. Nästan aldrig skulle jag säga. Målet är inte att kunden ska lära sig precis allt om det ni erbjuder, utan att hen ska få med sig rätt känsla. Om citatet vore en vaniljmunk ska allt som inte är kletet i mitten skalas bort.

Rädsla att lägga orden i munnen på kunden

Måste inte citaten vara precis det kunden säger? Nej, det måste det inte alls. I alla fall inte inom området marknadsföring. Du som skriver ska göra ditt yttersta för att formulera ett riktigt starkt citat som den du intervjuat hade kunnat uttrycka det. Självklart ska intervjupersonen få en chans att godkänna och justera sina citat.

Allmängiltigt och slätstruket

Hade citatet kunnat komma från vilken som helst av era kunder? Eller kanske till och med vara lyft från ett av era konkurrenters kundcase? Då duger det inte. I varje affär och kundrelation finns det någonting som är unikt. Släpp inte spaden innan du hittat det.

 

Gör så här!

Bra citat visar att leverantören lever sina värderingar. Genom att konsekvent ta avstamp från värderingarna när vi skriver kundcase säkrar vi också upp att det finns en röd tråd i all vår kommunikation. Ställ frågor som gör att kunden berättar hur det märks att vi är engagerade, omtänksamma, utmanare eller hur vi gör deras arbetsvardag enklare och mer stimulerande.

Här är exempel på citat som jag skrivit i kundcase, och som jag tycker får jobbet gjort:

– Tidigare tillhörde akututryckningar på helgerna till vardagen. I år var det underbart att kunna fira dotterns födelsedag utan att behöva oroa mig över om telefonen skulle ringa.

– Oavsett vilken lösning man väljer kommer det att bli trassel vid något tillfälle. Det går inte att undvika. Därför väljer jag en leverantör som jag vet kommer jobba tillsammans med oss när ett problem uppstår, och som inte ger upp innan vi är nöjda.

– För mig personligen har den automatiserade dataöverföringen inneburit att jag kan ägna en större del av min arbetstid åt analys och service. Mina kunder är nöjdare och jag har mycket roligare på jobbet.

Nyligen fick jag förtroendet att hjälpa Popskolan, en musikskola i Österåker, att skriva texter till en bilaga som följde med lokaltidningen. Visst blir man glad i hela kroppen av det här citatet:

”Min musiklärare är jättesnäll. Han är rolig och busig och om jag gör fel säger han att det gör inget. Jag tycker han är världens bästa lärare.”

Ta ut svängarna med dialog

När man pratar om dialog inom litteraturen menar man ett återgivet samtal mellan två eller flera av karaktärerna. En skriven dialog ligger någonstans mellan talspråk och skriftspråk, och sättet karaktärerna pratar på ska spegla deras personligheter på ett trovärdigt sätt.

Skrivna dialoger används inte särskilt ofta utanför kulturens värld. Kanske för att det är lite svårt eller för att det ger ett alltför lättsamt intryck. Förmodligen mest för att man inte brukar göra så. Och eftersom de flesta idag inte använder sig av dialoger i marknadstexter kan det vara ett utmärkt sätt att skilja sig från mängden. Hur coolt vore det inte med en trerutors seriestripp i en stor offert som handlar om viktiga saker. Det tycker jag andas kreativitet, mod och självdistans.

Så här skulle det kunna låta i en jobbannons:

”Vad som gör mig till en bra kollega?”

”Ja, den vi ska rekrytera kommer ha dig som sin närmsta jobbarkompis, så jag tänkte att vi skulle berätta lite om vem du är i jobbannonsen”.

”Låter det knasigt om jag säger att jag är trevlig? Det försöker jag vara. Och jag ställer alltid upp när andra ber om hjälp”.

”Och du spelar gitarr och sjunger. Under pandemin har du bjudit oss på digital livekonsert på fredagsfikat ett par gånger. Det har varit mycket uppskattat.”

”Ha ha! Ja, det är i alla fall nyttigare än kakor”.

Så här skulle det kunna stå i en offert som handlar om konsultstöd för att hjälpa medarbetarna att anamma nya arbetssätt:

”Men jag gillar att skicka mejl. Varför kan jag inte bara få skicka mejl?”

”Om vi ska få någonting gjort på dagarna kan vi inte ägna halva tiden åt att rensa våra inkorgar”.

”Jag orkar inte med mer förändring. Kan ni inte vänta med det här tills jag går i pension. Det är bara 20 år kvar.”

”Kolla, jag visar. Ladda upp dokumenten i rätt mapp här på Teams. Det är jättelätt, jag lovar.”

Published On: 2021-12-21|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.