I somras gick jag en kurs i stand up-comedy. Överraskande nog gav läraren inga indikationer på att jag har någon framtid som ståuppare. Men det var lärorikt och roligt och jag fick med mig ett par riktigt bra tips som går att tillämpa för alla som jobbar med marknadsföring, försäljning eller kommunikation.

Använd roliga ord

Tråkigt: Nu har vi förstärkt teamet.
Roligt: Nu har vi biffat upp teamet.

Tråkigt: Vi lanserar uppföljaren till vår försäljningssuccé.
Roligt: Vi lanserar nästa kioskvältare.

Tråkigt: Vi vann pris i kategorin årets återförsäljare.
Roligt: Vi körde konkurrenterna av banan och hämtade hem ytterligare en pokal till prishyllan.

Lägg det roliga sist

Inom stand up är själva grejen ”att få skratt”. Enkelt förklarat är upplägget: 1) Jag drar mitt skämt 2) Publiken skrattar. Repeat.

Det gäller alltså att inte tända på fyrverkeriet redan i början av sin berättelse. Man behöver också se till att lägga  det ord som landar poängen i slutet av den sista meningen. Annars riskerar ditt jätteroliga skämt att falla platt.

Nästa sommar kommer Stefan Löfvén och talman Andreas Norlén gå en helt ny kurs på Fridhems folkhögskola: ”Virka dig fram till snabba beslut”.

Inom stand up är det vanligt med en överraskning i slutet eller ett berättelser som viker av åt en oväntad riktning. Ett vanligt grepp är att avsluta med ett oväntat eller knasigt exempel. Se nästa punkt.

Använd exempel om tre

När jag var liten brukade jag ofta passa min lillasyster. Jag var en sådan där rolig och ansvarstagande storasyster och vi brukade ha det jättemysigt. Jag minns särskilt en gång när jag klädde jag min syster i klänning, målade hennes naglar och vi sprayade solkräm över alla köksluckorna.

Published On: 2021-12-21|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.