Hej Vendela Dahlén, du arbetar med go-to-market mot Telias stora och medelstora företagskunder. Du har varit min uppdragsgivare under ett par års tid och min upplevelse är att du aldrig tappar bollen när det gäller att tänka mångfald i den kommunikation vi skapar. Vad betyder orden mångfald och inkludering för dig?
– För mig står mångfald för positiva olikheter och inkludering låter oss gynnas av dem. Men även den andra sidan, att det finns mycket kvar att göra för att alla människor ska känna sig helt accepterade i arbetslivet och samhället över lag.
Varför är dessa frågor relevanta för dig som jobbar med marknadsföring? Hör de inte hemma på HR-avdelningen?
-I min roll har jag en möjlighet att göra skillnad och driva förändring, och då är det min övertygelse att jag har en skyldighet att göra det. Under universitetstiden skrev jag en artikelserie om kvinnor som arbetade i tech-branschen och som publicerades på en site för gymnasieskolor. Målet var att locka tjejer att välja tekniska utbildningar, responsen var otrolig, och jag blev ännu mer medveten om kraften av marknadsföring.
Är ”mångfaldstänket” något som är en naturlig del i din personlighet, eller är det någon som har lärt dig vikten av att tänka så?
– Jag hoppas att det är en del av min personlighet men det är definitivt något jag och alla andra i samhället konstant behöver arbeta på. Jag har haft möjlighet att arbeta med kollegor med olika etniciteter, könsidentitet, sexuell läggning och religiösa trosuppfattningar. Deras negativa erfarenheter gjorde min medkänsla ännu starkare och jag bestämde mig för att det inte fick stanna där utan att jag skulle göra aktiva val att ta upp frågan i vardagen och på arbetet. Sedan har jag också personlig erfarenhet av att ha arbetat med HBTQIA+-frågor i Indonesien och har själv varit en ung tjej i teknikbranschen.
Traditionellt sett har det varit mycket killar inom IT/telecom och det ofta de som syns. När vi skapar marknadsmaterial och letar talespersoner är det första namnet som dyker upp ofta en man. Är det ont om kvinnor att lyfta fram?
– Det finns otroligt kompetenta kvinnor i branschen, och mest handlar det nog om att bryta mönster. Har frågan oftast gått till män har de fått större erfarenhet och det gör det ”lätt” att kasta in dem igen. Därför är det viktigt att lyfta fram kvinnor för att sätta bollen i rullning. Både för att visa de kvinnor som finns i branschen idag, och för att skapa inspiration för nya generationer.
När man engagerar sig i inkludering bidrar det till en positiv samhällsutveckling. I min bok är det ett självändamål, och egentligen räcker det så. Men visst måste det också vara lönsamt? Har du några tankar kring hur mångfald i marknadsföringen stärker businessen?
– Precis som du säger är det ett självändamål som egentligen inte behöver vara lönsamt. Men jag skulle säga att företag inte har mycket att välja på. Framtidens arbetskraft förväntar sig att företag tar ställning i viktiga frågor, och budskap i ett marknadsmaterial där fler känner igen sig kommer att väcka intresset hos fler. Så man kan säga att det är lönsamt för oss att driva förändring.
Jag skulle beskriva Telia som ett företag med en stark etisk ryggrad. Hur påverkas du av att din arbetsgivare är ett av de företag i Sverige som tydligast tar ställning i frågor som inte alla törs ta ställning i? Är det viktigt när du väljer arbetsgivare?
– För mig är det viktigt med en arbetsgivare som tar ställning, men det är också viktigt att värderingarna genomsyrar det dagliga arbetet och kulturen på arbetsplatsen. Det är förstås svårt att veta innan man börjat jobba, men vid en anställningsintervju kan man exempelvis ställa frågor om företagets agenda och målbild i inkluderingsarbetet.
Kontakta mig
Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.
Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.