1) Gör det enkelt för åhöraren att relatera

När vi gör berättelsen personlig blir vi mer trovärdiga och när vi är personliga ökar också chansen att våra åhörare relatera.

Om jag ska tala inför ett gäng elever som precis ska ta studenter blir det starkare om jag berättar att jag kommer ihåg hur det var när jag befann mig i deras skor. ”Jag minns hur det kändes när jag satt där ni sitter nu. För mig var det inte alltid enkelt i skolan, och det var en stor glädje och lättnad att faktiskt ha klarat av det.”

2) Använd bilder

När vi lyssnar på en berättelse, som exempelvis rödluvan och vargen, börjar de flesta av oss omedelbart se bilder i våra huvuden. Det stimulerar produktion av dopamin vilket gör oss mer alerta, nyfikna och öppna för ny information.

Fluortanten använde bilder på bruna tänder för att fånga barnens uppmärksamhet. Men man behöver inte visa bilder. Det funkar lika bra att beskriva på ett engagerat sätt.

3) Använd metaforer

Genom att använda metaforer blir det roligare att lyssna. Metaforer gör också att man ser bilder i huvudet – vilket hjärnan älskar.

… Det var en rejäl utmaning. Som att klättra upp för ett berg i högklackat.

4) Använd rörelse

Att göra saker stimulerar hjärnans motorcenter, vilket också påverkar dopaminproduktionen. Det fina är att hjärnan inte märker skillnad om vi faktiskt gör något på riktigt eller om vi bara ser oss själva göra det i vår fantasi.

”Jag var ute och promenerade i ett naturreservat där jag och hunden ofta går. Det hade regnat i en vecka och den här dagen var det äntligen sol. Jag märkte redan från början att det var rejält lerigt och jag kände hur stövlarna fastnade i underlaget. Varje gång jag lyfte foten sa det ”schuup”. När jag kom fram till vad som brukar vara en liten bäck, var det snarare än å. Men jag tänkte att jag kunde klättra upp på den och hoppa över…

5) Cliffhangers

Vilket tar oss till Cliffhanger.

… Jag klättrade upp på stenen och insåg att det var lite längre över till andra sidan än jag tyckt från början. Dessutom såg det rejält djupt ut. Men jag tänkte, jag testar. Det får bära eller brista.

Cliffhanger-tekniken används också ofta på social media. Vi har alla sett exempel som:

  • Flickan öppnade dörren. Det som hände sen …. jag kan inte tro det!
  • 15 tips för att öka din effektivitet. Nummer 12 kommer att förvåna dig.

Men det kan också användas på ett mer seriöst sätt.

 

Läs gärna mer om hur du kan använda humor för att få hjärnan på kroken.

Published On: 2023-02-04|

Kontakta mig

Om du är en sådan som gillar kontaktformulär går det att fylla i ett här: Kontakt. Annars kan du mejla på anna.skarin@spokesplace.se eller ringa på 0707-88 13 15.

Vill du lära dig mer om storytelling? Arbetar du med saker som är komplexa eller svåra att kommunicera? Eller är du en allmänt nyfiken och vetgirig person? Anmäl dig till nyhetsbrevet.